Som Zlatan fast bättre – Niclas Christoffer

Publicerat: 2 oktober, 2012 i 4.5, Niclas Christoffer, Som Zlatan fast bättre
Etiketter:, , ,

image

Förlag: Hoi Förlag
Bandtyp: Danskt band
Språk: Svenska
Utgiven: 201204
Antal sidor: 156
Vikt i gram: 180
ISBN10: 9186775170
ISBN13: 9789186775179
Betyg: AAAA+

Mitt omdöme:
Detta är en bok som jag tycker alla ska läsa och då framförallt barn och ungdomar! Skolor, köp in den och dela ut den till era barn! Det är ett allvarligt ämne, ett ämne som det inte pratas om, men som det borde pratas om ofta.
Den handlar om en pojkes kamp mot sina demoner, det handlar om överlevnad. Det handlar om det där man nästan aldrig talar om, ätstörningar hos pojkar.

Jag gillar sättet boken är skriven på, rakt på sak, en bok som barn och ungdomar lätt kan ta till sig.

Det är en gripande berättelse om Simon som börjar banta för att bli bättre på planen, för att passa in i laget, för att bli bättre än Zlatan. Allt går överstyr och det blir en kamp både mot vågen, men även en kamp för livet.
Detta är Niclas debut och jag måste säga att det är en väldigt bra debut, även om jag kanske skulle vilja ha svar på vissa frågor, jag satt på ett ställe i boken och undrade lite varför Simon gjorde som han gjorde. Men ändå så var det inget som gjorde att boken blev sämre, det var bara en liten detalj som jag personligen skulle vilja att Niclas kanske kunde ha utveckat lite.

Jag blev glatt överraskad hur väl han lyckats med dialogen, inga nybörjarfel där inte! Tummen upp!

Som sagt, en bok som alla borde läsa om ett ämne vi måste våga börja prata om, ett ämne som vi måste lyfta fram och inte bara ignorera, för dessa problem finns i högsta grad!
En bok som får mina varmaste rekommendationer!

Vad handlar den om?
Femtonåriga Simons dröm är att en dag bli den bästa fotbollsspelare som världen skådat. Han vill bli som Zlatan, fast bättre. När han får den efterlängtade platsen på fotbollsgymnasiet verkar lyckan först gjord. Men något går fel. Simon blir mer och mer övertygad om att han måste gå ned i vikt innan han kan bli ett proffs. Några kilon blir allt fler och Simons strategi utvecklas snart till en livsfarlig sjukdom.
Bokmässebok 1

Kommentera

