Kvinnorna i sjön – Lars Rambe

Publicerat: 8 oktober, 2012 i 4, recensioner
Etiketter:, , ,

image

Kvinnorna i sjön
Inbunden
Språk: Svenska
Utg.datum: 2012-09-21
Förlag: Hoi Förlag AB
Dimensioner: 215 x 143 x 24 mm Vikt: 453 g
ISBN: 9789186775292
Betyg: AAAA+

Mitt omdöme:
Kalla mig lättskrämd, eller fjantig, men denna bok är läskig! Jag kan inte hålla med om att det är mysrys, detta är läskigt! Det är en sån rysare som smyger sig på, en som sakta men säkert tar sig in under skinnet på en, den känns emellanåt som en kall ilning genom kroppen. Det är en bok där historien byggs upp sakta men säkert, utan att för den delen drabbas av den där ketchupeffekten som kan döda den bästa bok.

Den fick iaf mina nackhår att resa sig ett otal gånger, den fick mig att somna med lampan tänd, den fick mig att kolla under sängen någon gång. Den fick mig att titta till mina barn en extra gång på kvällen.
Den är väldigt välskriven och som vanligt beskriver Rambe allt på ett suveränt sätt! Detta är hans debut inom skräck och jag måste säga att jag tycker han lyckats med att få till en väldigt bra skräckroman. Det värsta jag vet är att se en film eller läsa en bok där det syns/anas människor i fönstren, det finns inget som skrämmer mig mer!
Jag gillar att man emellanåt sitter och tar ett djupt andetag i ren fasa, det är så en rysare ska vara, den ska få en att reagera och bli rädd.
Det blir man av denna bok! Den har allt det där lilla extra.
Den här berättelsen tar oss fram och tillbaka i tiden, nutid blandas skickligt med dåtid, Rambe kan verkligen hoppa mellan just nutid och dåtid på ett mycket bra sätt, det blir aldrig rörigt eller tröttsamt att läsa.

Och dialogen då? Den är en fempoängare som vanligt!

Gillar ni rysare, läs den!

Vad handlar den om?
Johan Åberg fotograferar det gamla industriområdet vid Järlasjön i Nacka, en rå och sliten miljö som fascinerar honom. När två unga kvinnor hittas mördade i sjön berör det Johan djupt. Synerna som förföljer honom antyder att han vet mer om det som har hänt än han förstår. Snart dras han in i ett triangeldrama som förändrar hans liv för alltid.

Sexton år senare har industriområdet omdanats. Här bjuds det goda livet i vackra ljusa bostäder intill sjön. Det är hit Johan motvilligt återvänder, nu en trasig man plågad av huvudvärk, minnesluckor och vålnaderna som hemsöker honom.

Bokmässebok 2

Kommentera

