Kod 400 – Sophie Divry

Publicerat: 16 oktober, 2012 i 4.5, recensioner
Etiketter:, , ,

image

Originaltitel: La Cote 400
Författare: Sophie Divry
Översättare: Marianne Öjerskog
Formgivare: Magnus Petersson
Förlag: Sekwa Förlag
Bandtyp: Danskt band
Språk: Svenska
Utgiven: 201209
Antal sidor: 93
Vikt i gram: 136
ISBN10: 9186480383
ISBN13: 9789186480387
Betyg: AAAAa

Mitt omdöme:
Jag älskar franskt och denna är inget undantag!
Denna bok är skriven på ett underbart sätt, även om jag var lite skeptisk i början, jag visste ju att det skulle vara en monolog, men jag trodde det skulle vara jobbigt att läsa. Så fel jag hade! Det är en otroligt fin berättelse, även om jag kan tycka att bibliotekarien är lite väl sur och bitter. Hon gnäller på allt och jag kände att, sluta jobba då och ge mig jobbet! Men samtidigt så gillar jag henne för hon går där nere i källaren utan att någon lägger märke till henne, så man förstår att hon är bitter.

Språket i boken är underbart från början till slut och allt är så fint beskrivet i hela boken.

Bibliotekarien är en rolig och bitsk karaktär och trots att jag tycker hon är bitter och sur så gillar jag henne!
En underbar liten bok som jag tycker att ni alla ska läsa!
En smällkaramell!

Vad handlar den om?
En dag upptäcker bibliotekarien på geografiavdelningen att en besökare har blivit inlåst i biblioteket över natten.
Hon inleder ett enkelriktat samtal som snart svämmar över av frustration, iakttagelser och ångest.
Men även om hon klagar högt på Deweys orubbliga klassificeringssystem, utstrålar svadan framför allt en lidelsefull och ovillkorlig kärlek till böcker.

Kommentera

