Sällskapet – Peter Lillthors

Publicerat: 16 oktober, 2012 i 4.5, recensioner
Etiketter:, ,

image

Sällskapet
Författare: Peter Lillthors
Förlag: Hoi Förlag AB
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska
Utgiven: 201209
Antal sidor: 504
Vikt i gram: 550
ISBN10: 9186775251
ISBN13: 9789186775254
Betyg: AAAAa

Mitt omdöme:
En fullträff! Vilken otroligt tät, spännande och väldigt välskriven bok! Hade jag inte vetat att det var en debut, ja då hade jag inte trott på den som berättade det för mig!

Språket är otroligt bra, Lillthors kan verkligen fängsla en och få en till att ligga vaken hela nätterna, för boken är svår att lägga ifrån sig!
Handlingen är spännande och den känns väldigt trovärdig.

Lillthors kan det där med beskriva saker och ting på ett bra sätt, allt, platser, människor, känslor och relationer kan han beskriva med bravur!

Jag gillar boken och den för tankarna till Pelikanfallet och böcker i stil med den, det är en bok som verkligen står sig i jämförelse med John Grisham och gänget.
Karaktärerna gillade jag också, många väldigt sympatiska och även en hel del mindre sympatiska. Jag måste rodnande erkänna att jag blev hemligt kär i Johan Ström.

Dialogen då? Underbar!!! Vilken talang han har att lyckas med en bra dialog!

Jag kan bara säga, läs den, ni blir inte besvikna!!

Bokmässebok 8

Vad handlar den om?
Om du fick 400 miljoner kronor för att begå ett brott och var övertygad om att du skulle slippa straffet – skulle du göra det?

En katastrof inträffar i Mexikanska golfen. En oljerigg har skakats av en kraftig explosion och flera miljoner liter olja hinner spridas i havet innan läckan tätas. Förödelsen är ett faktum och riggens ägare, företaget WWP, pekas genast ut som skyldiga till tragedin.

Samtidigt i Stockholm kröns juristen Johan Ström till ny medlem av Sällskapet, ett hemligt nätverk som bygger på övertygelsen att alla går att köpa. Johans första uppdrag blir när advokatfirman han jobbar på anlitas av WWP. Men det riktiga uppdraget läggs inte på firman, utan på Sällskapet. Medlemmarna ska se till att oljeriggens ägare inte döms för miljökatastrofen och en stor summa pengar ligger i potten för att säkerställa domen.

Spelplanen börjar snart ta form, med Sveriges högst uppsatta advokater som de viktigaste pjäserna. Men det kommer snart att visa sig att inte alla vill spela efter reglerna.

Kommentera

