Läsro eller inte

Publicerat: 9 november, 2012 i bokbabbel
Etiketter:, ,

image

I skolan, eller skolorna, barnen går ju på tre olika skolor nu, på dessa skolor ska alla barn läsa MINST 20 minuter varje dag och de ska ha bra läsro. Läsro eller ej, mina barn läser betydligt mer än så och vad är egentligen läsro?

Jag själv kan läsa nästan under vilka omständigheter som helst, när tv-n är igång, när barnen busar , med hög musik igång, ja jag läser nästan bättre om det är liv och rörelse omkring mig, iofs läser jag även bra även när jag sitter uppe om natten helt för mig själv.

Lilla dottern läser alltid, i sängen, vid matbordet, vid tv-n, ja överallt, stora dottern också, killarna läser mest när de lagt sig.

Men vad är egentligen läsro? Vem sätter upp regler för var man får bäst läsro? Läsaren själv eller någon annan?
För mig är det läsaren själv som bestämmer var den får bäst läsro, får läsaren bäst ro i sängen, när det är tyst och stilla då är det rätt för den, men får man som jag ro att läsa var och när som helst, då är ju det min ro, för bara jag läser och jag förstår vad jag läser, sen om jag gör det mitt i ett brinnande krig mellan rebellerna och stormtruppen, det spelar ingen roll för jag läser och jag förstår och uppskattar (för det mesta) det jag läser.
Att sitta i sin ensamhet och läsa med bara en liten lampa tänd, blir trist i längden.
Nu låter det som jag är kritisk mot skolans tänk om läsro, absolut inte. Jag började bara tänka lite på hur vi alla ser på det här med läsro och att man hör ofta att barnen ska läsa i en tyst och stilla miljö. Iom att framförallt inte Emmy behöver det började jag fundera på det och det är absolut inte kritik mot skolan och absolut inte fel att tänka så.
Ombyte förnöjer!

Kommentera

