Ingen jord den andra lik – Varg Gyllander

Publicerat: 15 mars, 2013 i 4, deckare, Ingen jord den andra lik, recensioner, Varg Gyllander

 

9186649493

Författare: Varg Gyllander

Formgivare: Jens Magnusson

Förlag: Massolit Förlag

Serie: Ulf Holtz och Pia Levin 4

Bandtyp: Inbunden

Språk: Svenska

Utgiven: 201205

Antal sidor: 341

Vikt i gram: 622

ISBN10: 9186649493

ISBN13: 9789186649494

 


Mitt omdöme:

Jag har alltid gillat både Varg Gyllanders sätt att skriva och han karaktärer. Denna är inget undantag,  den är välskriven, spännande och omöjlig att lägga ifrån sig, men tyvärr kommer det tillfällen i vardagen då den måste läggas åt sidan men då kändes det som om jag hela tiden gick och sneglade på den, jag skulle tom kunna få familjen att fasta under tiden jag läste den. Mat är överskattat och man kan överleva ett par dagar på bara vatten och varmakoppen ”soppor”.

Jag gillar Ulf, även om han var liiiite tjatig i denna bok, jo han var sjukskriven, det fick vi reda på redan från början. Fast åh andra sidan, hade jag varit sjukskriven, men blivit ”tvungen” att jobba så hade jag nog också påpekat ofta att jag var just sjukskriven.

Historien fängslar mig och Ulf och hans vänner och fiender blir min vänner och det var med tungt hjärta som jag insåg att boken var slut, att jag kommit till den stund då det var dags att ta avsked av de alla, men jag förstod att detta var inte slutet, jag förstår att det kommer mer och jag längtar tills vi alla ses igen.

Boken är värd att lägga tid på, man slukas upp av den och jag själv vill som sagt ha mer. Visst kan säkert boken uppfattas som enkel och vissa tycker nog att den inte är välskriven och platt och trist, men det tycker inte jag, för Gyllander har något som en del deckarförfattare saknar, han skriver bra, dialogen är suverän. Han kan det här med dialogen och det är ett stort plus.

Läs den och även de föregående böckerna,  Bara betydelsefulla dör, Somliga linor brister och Det som vilar på botten.

 

Vad handlar den om?

Ett ansikte. Det var allt kriminaltekniker Ulf Holtz behövde. Vem var hon? Eller rättare sagt: Vem hade hon varit?

Skelettet är alldeles för ungt för att höra hemma i en vikingagrav, konstaterar Ulf Holtz, som kallats till utgrävningen för att undersöka det oväntade fyndet. Den rostbruna skallen med de jämna, vita tänderna släppte inte ifrån sig några svar. Hur hade en kvinna som dog för knappt femtio år sedan hamnat där? Och varför låg de vittrande skelettdelarna utspridda?

I den fjärde boken om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin ger sig Holtz ut på en inre resa för att hitta tillbaka till sin dotter och till sitt eget liv, och finna svaret på gåtan med kvinnan i gropen. Det blir en resa i tiden men också en balansakt på gränsen till det tillåtna, då det innersta av människans arvsanlag blottläggs med hjälp av ny teknik.

Kommentera

