Toby : den lärda grisens memoarer – Russell Potter

Publicerat: 22 mars, 2013 i 4.5, recensioner
Etiketter:, ,

9197878766Originaltitel: PYG – The Memoirs of a Learned Pig

Författare: Russell Potter

Översättare: Helen Ljungmark

Förlag: Basil

Bandtyp: Inbunden

Språk: Svenska

Utgiven: 201203

Antal sidor: 257

Upplaga: 1, Vikt i gram: 357

ISBN10: 9197878766

ISBN13: 9789197878760

Betyg: AAAA+

Mitt omdöme:

Detta är nog den sötaste bok jag läst, om man räknar bort alla de barnböcker jag läst genom åren. Den griper tag i en från första sidan och vägrar sen släppa taget om en, den är underhållande och den framkallar även en och annan tår i ögonvrån. Författaren fångade en med en gång som sagt var och kunde det där med att beskriva karaktärer, miljöer mm på ett väldigt bra sätt, inte för lite och inte för mycket heller, han lämnade alldeles lagom till läsarens fantasi.

Jag gillade karaktärerna i boken, vissa mer och vissa mindre, men över lag var det karaktärer som man kunde ta till sig och framförallt så var det lätt att ta till sig hur de kände, tyckte och tänkte. Mest av allt gillade jag ju givetvis Toby, har nog aldrig gillat en gris mer än jag gillade honom.

Ska jag säga något negativt om boken så var det nog det här med att det fanns nästan för mycket folk i boken, det blev lite trångt och svårt att hålla isär alla. Ofta fick jag antingen hoppa tillbaka lite för att komma ihåg personer, eller så tittade jag i ”registret” över platser och personer, utan det hade jag haft väldigt svårt att hålla isär alla namn.

Dialogen då? Helt perfekt! Kan inte bli bättre än detta.

Men boken är BRA, den är värd all tid i världen och jag tycker att om ni är ute efter en lite udda bok, är detta något för er, en bok fylld av värme och sann vänskap om än med en lite knorr på det hela. ;)

Toby och hans memoarer får min varmaste rekommendationer

Vad handlar den om?

”Om det inte hade varit för de slumpartade omständigheterna och Sams ungdomligt känsliga sinne är det ingen tvekan om att du, istället för att ha denna min bok framför dig på bordet, skulle ha haft en portion bacon och några revbensspjäll – och att dessa skulle ha varit mina enda jordiska kvarlevor.”

Så börjar Tobys bedårande memoarer. Hans resa från den blygsamma uppväxten på en bondgård i Salford till ära och berömmelse är en historia så utomordentligt märkvärdig att du aldrig kommer att glömma den. För detta är ingen vanlig memoar – detta är en GRIS memoar. Den mest begåvade, charmiga, distingerade (och tursamma) grisen i världen.

Efter att med hjälp av sin trogna följeslagare Sam ha undkommit slaktarens kniv hamnar Toby snart i sällskap med den impulsive impressarion Silas Bisset och dennes resande menageri av uppträdande apor, hästar, kalkoner och kanariefåglar. Det dröjer inte länge förrän han uppträder för fullsatta teatrar och konserthallar och hänför publiken med sin förmåga att räkna, stava och till och med läsa damers tankar. Men kändisskapet har ett pris, något som Toby snart blir varse …

Kommentera

