En hjärtformad ask – Joe Hill

Publicerat: 1 april, 2013 i 5, En hjärtformad ask, Joe Hill, recensioner, rysare

9789151848358_200_en-hjartformad-askInbunden

Språk: Svenska

Antal sidor: 343

Utg.datum: 2007-07-01

Upplaga: 1

Förlag: Prisma

Översättare: Gabriel Setterborg

Originaltitel: Heart-shaped Box

Dimensioner: 234 x 163 x 30 mm

Vikt: 620 g

SAB: Hce

ISBN: 9789151848358

Betyg: AAAAA

 

Mitt omdöme:

Men gud, jag kunde inte sova på kvällarna när jag hade läst denna. Det gick inte att läsa den innan jag somnade, gjorde jag det var det helt omöjligt för mig att somna. Den framkallade en enorm rädsla för mörker hos mig, en rädsla som jag inte hade känt sen jag var liten, ni vet den där rädslan över mörker som man har en viss tid i ens barndom, då man är så rädd att man måste sova med lampan tänd och när inte det hjälpte gick man in och la sig mellan föräldrarna. Den rädsla framkallade den hos mig och jag önskade att jag kunde gå och lägga mig i mina föräldrars säng.

Joe Hill kan med andra ord konsten att skrämmas, att få en att sitta och nästan skrika ”NEJ, gå inte dit” rakt in i boken. Han väver in det hemska på ett väldigt bra sätt i orden och man sitter som på nålar när man läser, beredd på det där läskiga som man bara väntar på, det där som man vet ska komma men man vet bara inte när det kommer.

Man märker att han vuxit upp med en pappa som är mästare på det där att skrämmas, men jag tycker att Hill på något sätt lyckas bättre på att skrämma mig, iaf i denna bok, än vad hans pappa gjort.

Denna bok kryper upp längs ryggraden på en, kryper in under skinnet och lämnar ett obehag efter sig, det är en klassisk rysare och den sätter spår i kropp och själ långt efter att man läst ut den.

Den får håret att resa sig på hela kroppen och fast jag blev skiträdd så var det ändå en bok som var omöjlig att lägga ifrån sig, förutom på kvällarna.

Dialogen hade Hill verkligen lyckats med, den får högsta betyg.

Läs den, bli rädd, ligg sömnlös på nätterna, den är värd varenda vaken minut.

 

Vad handlar den om?

Skulle du köpa en vålnad? Förmodligen inte.
Men det är just vad Jude Coyne gör, på internet. Coyne är en firad rockstjärna som dragit sig tillbaka till sin gård i North Carolina med sin samling av platinaskivor och ockulta troféer samt flickvännen Georgia.
Vålnaden som levereras punkligt i en hjärtformad ask är tänkt som ett makabert tillskott till samlingarna.
Men vålnaden vill se Jude Coyne död och begraven. Och det gäller inte bara Coyne. Alla som kommer i vålnadens väg riskerar att gå samma öde till mötes.
Jude och Georgia tvingas fly för sina liv. Det blir en skräckfärd till helvetet utan returbiljett, undan vålnaden, utan nåd.

 

Läs även vad jag tyckte om HORN och VÅLNADER

kommentarer
  1. […] En hjärtformad ask – Joe Hill […]

Kommentera

