Horn – Joe Hill

Publicerat: 1 april, 2013 i 4.5, Horn, Joe Hill, recensioner, rysare

911303216XOriginaltitel: Horns

Författare: Joe Hill

Översättare: Gabriel Setterborg

Förlag: Norstedts

Bandtyp: Inbunden

Språk: Svenska

Utgiven: 201103

Antal sidor: 436

Upplaga: 1

Vikt i gram: 714

ISBN10: 911303216X

ISBN13: 9789113032160

Betyg: AAAA+

Mitt omdöme:

Först trodde jag att denna skulle skrämma skiten ur mig precis som En hjärtformad ask hade gjort, jag trodde jag skulle behöva ligga vaken om nätterna som jag hade gjort när jag läste ”Asken”. Men jag behövde inte oroa mig, denna var inte lika läskig och skrämmande som ”Asken”. Detta var mer en psykologisk thriller, en bok om det svåra att växa upp, att hitta rätt, att passa in, att vara utanför. Det är en bok om människans mörka inre, om hur ondskan växer och blir till något som man inte kan kontrollera.

Jag är helt såld på Hill’s sätt att skriva, hur han fångar mig redan på första sidan.

Horn är inte alls som ”Asken”, den får mig inte att ligga sömnlös för jag är rädd utan den får mig att ligga sömnlös för den får mig att fundera en massa, på det där om vi föds onda, om det bara är miljö och avsaknaden av uppfostran mm som gör oss onda.

Denna får en mer att må illa pga människors hemska drömmar och hur de gör varandra illa, hur de behandlar varandra, vad de är beredda att göra för egen vinnings skull.

Horn är en obehaglig bok för man vet om att personerna i boken finns överallt, mitt bland oss, här och nu och det gör att den känns väldigt trovärdig och bara det gör att den blir ännu mer kuslig.

Detta är en kuslig berättelse om att växa upp, relationer, vad man är beredd att göra för kärleken och avsaknaden av den.

Jag kan verkligen rekommendera denna.

Jag har även läst Vålnader av Joe Hill.

 

 Vad handlar den om?

I Joe Hills tredje bok vaknar huvudpersonen Ig Perrish med en brutal baksmälla och en djävulsk gåva som gör att han får folk att säga vad de egentligen tycker och tänker. Denna övernaturliga förmåga leder honom på spåren mot flickvännens mördare.

Ignatius ”Ig” Perrish vaknar upp en morgon med en fruktansvärd baksmälla. Vad han gjort kvällen innan minns han inte riktigt. Vill han heller inte minnas. Det senaste året har han levt i en skärseld av saknad och sorg efter att hans älskade Merrin hittats våldtagen och mördad. Ig är den som figurerat som huvudmisstänkt i mordutredningen, men har släppts i brist på bevis. Omgivningen i det lilla samhället Gideon i New Hampshire har emellertid redan dömt honom.

När han ser sig själv i spegeln den där morgonen tror han att hans omtöcknade sinne spelar honom ett spratt, att han ser i syne: i pannan har två horn börjat växa fram. Förskräckt tar han sig ut i vardagsrummet där han möter sin flickvän.

Hon tar ingen notis om hornen, men börjar uppföra sig underligt, säga saker hon normalt inte gör – alldeles för uppriktigt. Och på samma sätt uppträder nu alla som Ig stöter på. De säger sitt hjärtas mening – och den avslöjar ofta de mest överraskande fula och smärtsamma saker.

Berättelsen leder mot den slutliga uppgörelsen mellan Ig och det monster som är flickvännens mördare. En kamp där utgången är mycket oviss.

kommentarer
  1. […] Horn – Joe Hill […]

  2. Monika skriver:

    Hmm, låter spännande. Asken skrämde mig inte alls, även om den var bra. Det som brukar skrämma mig är vardagliga ting, så denna verkar mer otäck för mig :)

  3. Annica skriver:

    Ja denna är inte alls som ”Asken” som sagt mer vardagsproblematik och hur onda vi människor kan vara.

Kommentera

