Bolibompa

Publicerat: 7 april, 2013 i bokbabbel

hihihihihihi_61632954Det är inte ofta jag skriver om något som inte har med böcker att göra, men nu känner jag att jag måste få säga vad jag tycker.

Läste att Bolibompas barnprogram är ytliga och ger barnen en sned bild av verkligheten och falska förhoppningar om samhället. Okej, hur? Barn av idag, hur små de än må vara vet HUR samhället ser ut, de vet vad som är verklighet och vad som inte är det. Barn är INTE dumma! När ska folk förstå det? Barn som får vara med ute i verkligheten, de vet att allt de ser på tv och då bla på Bolibompa inte är på riktigt, de vet att världen inte är glitter och glamour alltid, många vet det allt för väl.

MEN vad är det för fel om barnen får göra som oss vuxna, fly den ibland jobbiga verkligheten? Jag kan förstå att om ett barn aldrig får komma ut och vara med ute i verkligheten kan få en sned bild, men ärligt, hur många barn lever isolerad med bara Bolibompa som sällskap, förhoppningsvis inte ett enda.

När ska folk göra barn till några små ynkliga ting som inte förstår något? Barn är smartare än vad vissa någonsin kommer att begripa, de vet rätt tidigt vad som är rätt och riktigt och vad som inte är det.

Jag har sju barn i varierande ålder, mellan 9 och 22 år och de har alla tittat på Bolibompa och även andra barnkanaler. Det som är bra med Bolibompa är att där lär de sig något, de har bra pedagogiska program där, till skillnad från tex Cartoon Network som bara sänder tecknade serier. Inget av mina barn har tagit skada av Bolibompa och deras program, tvärtom de har blivit nyfikna, fantasifulla och de lär sig en hel del av programmen. Vad är det för fel på det?

Tom jag som är 43 år uppskattar många av programmen, kanske inte de för det allra minsta, men många av programmen för de lite större är bra.

Vad är det för fel att ge barnen lite glitter och glamour i en kanske jobbig tillvaro?

Sluta idiotförklara barnen och låt de få fly verkligheten emellanåt, med lite glitter, glamour, Stephan, Ylva, Nina, Markus, Yankho, Lovisa, Johan och resten av gänget som gör ett kanonjobb med att roa våra barn i alla åldrar!

Kommentera

