Fruktansvärda, elaka, dumma bönder

Publicerat: 10 april, 2013 i barnböcker, bokbabbel

9789188876379_200Började läsa Den fantastiska räven av Roald Dahl igår och jag måste säga att precis som alla andra av honom är den svår att lägga ifrån sig, jag ville verkligen ta med den med mig ner i min egen säng och läsa ut den i min ensamhet, men som med ”Sluskarna” så hade jag fått dåligt samvete för att jag hade läst den utan killarna.

Iofs så hade båda killarna sett filmen och minstingens fröken har haft den som högläsningsbok för klassen, så båda vet ju hur det går, de vet vad som händer med både räven och den hemska bönderna.

Jag gillar Dahls böcker för i alla finns det så många udda figurer, figurer som kanske inte är vanliga i barnböcker, för det mesta är berättelserna och karaktärerna i hans böcker läskiga, folk är inte snälla mot vare sig varandra eller djur eller andra varelser. Men böckerna fängslar ändå en, de är underhållande och spännande och högt älskade av oss alla.

Jag gillar böcker, även barnböcker, som kanske inte håller sig inom ramarna, de böcker som inte är så gulliga och snälla jämt. Tror nu inte att jag ratar böcker som är snälla och söta, jag äääääälskar Valentin:den magiska drycken, men just Dahls böcker är helt underbara för de saknar det söta, det gulliga och ofta det goda, även om det för det mesta slutar bra, det goda vinner alltid över det onda.

Jag gillar när barnböcker vågar vara mörka och läskiga, onda och elaka. Och onda, det är de tre bönderna i denna bok, iaf så långt som vi hann igår och jag bara gillar det.

Kommentera

