Pojkar och läsning (barn och läsning)

Publicerat: 11 april, 2013 i barn, barn och läsande, barn/ungdom, barnböcker, bokbabbel

readNu är jag inte så intresserad och därmed inte så insatt i det här genussnacket så många kommer att vara emot mig, MEN jag måste få säga vad jag tycker, INTE vad jag kan, vet mm om den här forskningen.

Jag växte upp i ett hem, ja eller två hem får jag väl säga.

Dels bodde jag hos min mamma och hon läste, kanske inte så jätte, jättemycket böcker när jag var liten, men visst hon läste även böcker, men mest var det tidningar, när jag blev äldre blev det mer och mer böcker.

Jag bodde dels hos min pappa och han läste, massor, deckare, skräck och annat snaskigt. Jag kommer ihåg att han läste mycket pocket, om någon truckförare, vilka spännande böcker, för jodå jag läste de också.

Hemma hos mamma läste jag, jodå tro det eller ej, tantsnusk! Så spännande och erotiskt!    Jag läste böckerna om barnen på vinden, av Virginia Andrews, stackars de små liven, vad hemskt. Det var skönlitteratur, men absolut inte något för finrummen, men vad fanken vem vill sitta i finrummen när man är 12-13 år och precis börjat uppskatta annat än hästböcker?

Hos min pappa läste jag King, Koontz och en massa annat läskigt, det var hos pappa jag lärde mig att uppskatta thrillers, deckare, skräck. Det var inte heller något för finrummen, men åååh vad jag älskade att bli skrämd, jag struntade helt i Tolstoj och gänget, det var inget som intresserade mig alls, jag slukade däremot ALLT jag var intresserad av, ingen tvingade mig att läsa Krig och fred, Brott och straff mm.

Mitt läsintresse odlades genom mina egna val, med lite hjälp av vad som fanns i bokhyllorna hos min mamma och pappa. Men det odlades iaf och det hade det gjort även om min pappa inte hade haft något som helst intresse för att läsa, även om min mamma inte läste annat än skvallertidningar för jag älskade att gå till skolbiblioteket och låna böcker redan från första dagen i ettan, jag gick ofta till stadsbiblioteket också.

Jag har själv barn nu som läser, olika mycket och en, han läser nästan inte alls. Men de har haft intresse för litteratur och böcker allihop. Och detta utan att deras pappor haft något större intresse, deras pappor läser väl en del, men inte lika mycket som jag. Men det har alltid funnits böcker hemma, barnböcker, ungdomsböcker och ”vuxenböcker”. De har alltid haft nära till böcker både hemma, hos mormor och morfar. Vi har gått till biblioteket och lånat böcker, vi har pratat böcker och vi har läst böcker för varandra. Barnen läser olika mycket och en salig blandning av böcker, allt från barnböcker, ungdomsböcker, fantasy, fakta, seriealbum ja allt, ja nästan allt, de har inte rört klassikerna än, de har tittat i de, men tyckt att deras språk är för gammaldags. Ok, fine, ni behöver inte läsa de.

Jag tycker att ALL läsning är bra och att den ska uppmuntras, helt utan tvång, läser ett barn bara Kalle Anka-pocket, tids nog kommer ett intresse för att läsa ”riktiga” böcker, om barnen bara får uppmuntran och om föräldrarna har både tid, lust och ork att ge barnen de verktyg de behöver för att få viljan att läsa.

Har de inte det med sig hemifrån så är det upp till skolan att ge barnen de rätta verktygen, istället för att säga åt barnen att de MÅSTE läsa ditt eller datt, ta fasta på vad barnen har för intresse, är de intresserade av djur, låt de läsa faktaböcker om djur, gillar de att spela instrument, ge de böcker som tar upp ämnet, faktaböcker om hur man tillverkar ett speciellt instrument. Faktaböcker är en bra start, för sen kan man leda in barnen på andra böcker, som skönlitteratur, man kan leta upp böcker där handlingen är relaterat till barnets intresse.

Högläsning, både i skolan och hemma är ett måste för att barnen ska börja intressera sig för att läsa, det får barnen till att vilja läsa själv, det kan man inte komma ifrån. Här hemma läser jag för de minsta, Lill-E läser ofta för mig och minstingarna.

Stor-E läser inte så mycket ungdomsböcker, det är väl en del Biggles, men han läser väldigt mycket faktaböcker, då även på engelska, han läser mycket historia, tjocka böcker om andra världskriget, historie/vetenskaps-tidningar, ska jag säga åt honom att sluta med det bara för att han MÅSTE läsa Tolstoj, om han tvingas att läsa Tolstoj och tappar läsluten helt, har inte då den här hysterin gått åt fel håll?

Nej låt barnen läsa vad de vill, oavsett det är tidningar, faktaböcker eller skönlitteratur. Bara de läser är det bra.

Så summan av vad jag vill ha sagt är att barn läser oavsett om både mamma och pappa läser, om bara mamma läser eller om bara pappa läser. Barn behöver uppmuntran till att börja läsa, inte bli tvingade till det, kan inte mamma och pappa ge de den uppmuntran, väcka ett intresse så måste skolan rycka in, uppmuntra och väcka intresse, se till att det finns välfyllda skolbibliotek i skolan. Funkar inte det, då kan mor/far-föräldrar rycka in, kompisar, kompisars föräldrar, vem som helst! Bara prata böcker och läsande med alla barn du ser! Väck ett intresse hos vilket litet barn du än möter! Börja läsa för era barn! Istället för att sitta vid tv:n eller vid datorn när ni kommer hem, lägger i sängen, sätt er i mysiga soffan och LÄS för era barn, den tid ni lägger på att sen en iq-befriande dokusåpa eller sitta och chatta med vännerna på Facebook, den tiden är det bättre att lägga på era barn! LÄS, LÄS, LÄS!!! Det är en så kort stund av din dag som behövs.

Kommentera

