Att få barn att läsa (igen)

Publicerat: 14 april, 2013 i barn och läsande, barnböcker, böcker, bibliotek, bokbabbel

readJag kom precis på ett bra sätt att få barn att läsa.

Jag har ju en del barn och med det kommer det massor med kalasinbjudningar. Ofta får barnen en massa pyssel, Lego mm visst det är bra presenter det med, säger inget annat, men jag ger hellre böcker, gärna en bok som mina barn själv läst och gillat, för då kan den som ger prata om boken, säga att den är otroligt bra, spännande, rolig mm.

För jag tror att mycket får barnen med sig hemifrån, läser mamma och/eller pappa så läser barnen också, oavsett vem i familjen som läser, även syskon spelar roll, läser storebror/storasyster så läser lillebror också.

Men kompisar och det berömda kompistrycket kan nog också hjälpa till en hel del. För om ett barn i en klass läser mycket och berättar om böcker som är väldigt spännande så kan nog det få andra i klassen att bli intresserad av att läsa, om barn får böcker i present av sina kompisar, då tror jag att man kan fånga upp en hel del barn.

Jag funderar lite på att bjuda in några barn i barnens klasser på en bokcirkel, då kan barnen välja om de vill läsa själv eller om de ber sina föräldrar att läsa högt för dem, sen träffas vi och pratar om boken. Vad tror ni om det? Någonstans måste man ju börja och jag tror detta kan vara väldigt bra och även väldigt skoj för barnen.

Ska fnula vidare på det där och kontakta fröknarna och höra vad de tycker, inte för att jag ska göra det på skoltid, men kanske jag kan få reda på vilka som skulle behöva läsa mer och skicka ut inbjudan till de barnen, sen tar vi och går till biblioteket och de får låna böcker och sen får de läsa boken några veckor och så träffas vi och pratar om böckerna.

Efter ett tag så kan man ju göra så att alla läser samma bok, men i början kan de läsa böcker de tycker är intressanta, men efter några gånger så får de läsa samma bok hela högen, vad tror ni? En bra idé va?

Kommentera

