Häxorna – Roald Dahl

Publicerat: 24 maj, 2013 i 5, barnböcker, recensioner
Etiketter:, ,

9129678811Kartonnage
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Antal sidor: 217
Utg.datum: 2011-03-17
Upplaga: 1
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Meta Ottosson
Illustratör/Fotograf: Quentin Blake
Dimensioner: 205 x 156 x 20 mm
Vikt: 430 g
SAB: Hcg
ISBN: 9789129678819

Betyg: AAAAA

Mitt omdöme:
Nu har vi läst ut denna, ja eller iaf jag, pojkarna somnade ifrån den, men jag kunde inte sluta läsa, hade bara 16 sidor kvar och jag var tvungen att få veta hur den slutade.

Som vanligt med Dahls böcker fanns det en massa knasig och läskiga karaktärer. Och MASSOR av kärlek. Jag är så fascinerad av all den kärlek som oftast förekommer i hans böcker. Härligt.

Boken var faktiskt väldigt spännande emellanåt, ibland så hoppades jag att pojkarna somnade så jag slapp läsa, ja jag vet, jag är känslig. ;)

Men det var faktiskt smått läskigt så detta är kanske en bok som inte lämpar sig för de minsta och de mest känsliga barnen. För både häxorna och vissa situationer var rätt läskiga och jag kan tänka mig att små barn som är känsliga kan ha lite jobbigt att höra denna, häxorna är både läskiga till utseende och väldigt elaka. Så tänk på det innan ni läser den för allt för små barn eller barn som är känsliga och lätt får mardrömmar, för alla andra barn, LÄS DEN!

Mina killar gillade den och tyckte den var både rolig och spännande och liiiiite läskig.

Vad handlar den om?

En av Roald Dahls läskigaste och mest gastkramande rysare!

Den fantastiska historien om en liten pojke och hans norska mormors kamp för att utrota Englands alla häxor. Häxornas enda uppgift är att förgöra alla barn. Barn är många, de är fula, de är fasansfulla. Men man ger sig inte på dem utan vidare, för barn är smarta, barn är modiga och framför allt: de låter sig inte förhäxas så lätt.
En ryslig historia full av humor, berättad i rappt tempo med många cliffhangers.

 

Kommentera

