Kameleontens skugga – Minette Walters

Publicerat: 16 juni, 2013 i 4, recensioner

9789100118440_200Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 431
Utg.datum: 2008-05-01
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Översättare: Ann-Sofie Gyllenhak
Originaltitel: The chameleon’s Shadow
Medarbetare: Mattsson, Marina (form)
Dimensioner: 225 x 160 x 35 mm
Vikt: 660 g
SAB: Hce
ISBN: 978910011844
Betyg: AAAA

Mitt omdöme:

Som vanligt så gillade jag vad Walters skriver, hon kan verkligen fängsla sina läsare från första sidan till den sista. Hon slänger in läsaren i en handling som för det mesta är av väldigt rå och sliskig karaktär, så även denna.

Jag har alltid gillat Walters stil och sätt att skriva på, hon kan konsten att få sin text att verka trovärdig, man får en känsla av man läser om brott begångna på riktigt, i en tidning.

Man fattar tycke för karaktärerna i denna bok, en del av de iaf, vissa hade jag väldigt svårt för, fd flickvännen och mamman klarade jag inte av riktigt. Men det var nog meningen att man inte skulle känna någon sympati för de två. Annars så gillade jag de flesta i boken, vissa mer än andra. Huvudpersonen, Charles, är väldigt sympatisk även om han har lite svårt med humöret.

Denna var väldigt spännande, även om den kanske är liiite väl förutsägbar, det dröjde inte länge förrän jag började ana vem som var den skyldige. Detta var nog första gången jag upplevde det i en Minette Walters-bok.

Dialogen är som vanligt superb!

En läsvärd bok som jag verkligen kan rekommendera nu när det blir många lata dagar i solen.

Vad handlar den om?

Charles Acland genomgår en dramatisk förändring i sin sympatiska personlighet efter sin tid i krigets Irak. Han isolerar sig, plågas av migrän och får aggressiva utbrott, speciellt riktat mot kvinnor. Han bryter all kontakt med sitt tidigare liv och flyttar ensam till London. Där försjunker han i en sluten värld av paranoid misstänksamhet och plötsliga vredesutbrott. Han plågas av minnesluckor, och när en man irriterar Charles på en pub tappar han helt behärskningen. Samtidigt undersöks tre mord på homosexuella män, mord som kopplas till extremt ursinne. Charles läser om fallen och med en isande rysning inser han att morden sammanfaller med de gånger då han helt tappat kontrollen över sig själv. Hur mycket vet han om sina mörka sidor?
Kameleontens skugga är en psykologisk thriller som håller läsaren på spänn boken igenom, ända till den överraskande upplösningen.

Kommentera

