Ja, jo jag läser!

Publicerat: 23 juni, 2013 i bokbabbel

color-adult-logo-2Satt och väntade på bussen inne i Willyshuset innan, inte inne i själva affären utan utanför på en av bänkarna.

Har aldrig sett folk glo så mycket innan, en människa gick tom nästan in i en annan för h*n gick och glodde som bara den på mig och min bok. Först trodde jag att det var något med mig, att jag hade kladd i ansiktet, spenat mellan tänderna, att jag satt och läste högt utan att tänka på det, men nej jag hade inget kladd i ansiktet, kom på att jag inte ätit spenat och nej, jag läser inte högt för mig själv, alltså måste det vara själva läsandet som de blev så förvånade över.

Jag har tidigare suttit på den bänken och mulat in allehanda godsaker i snudan och inte ens hälften så många som idag glor. Är det så ovanligt här i området att man sitter och läser? Vet folk inte vad en bok är, är jag den första som läser offentligt här, är det förbjudet att läsa offentligt här i Sisjön? Jisses kors! Hade jag suttit naken hade jag förstått blickarna och ska jag vara ärlig så tittade jag ner på min kropp en extra gång bara för att försäkra mig om att jag verkligen hade kläder på kroppen, nej det fattades inget.

Jag är ju egentligen van vid detta stirrande på folk, är uppvuxen i stirrandets stad nr 1, Höganäs, så jag borde inte känna mig så himla illa till mods, men det gjorde jag. Inte så mycket för att folk stirrade utan mest för att det inte verkar vara så vanligt här i trakten och det är tragiskt tycker jag.

Så snälla vad ni än gör, så läs så mycket ni kan offentligt! För folk ska ju inte bli så här rädda så fort de ser en läsande människa, jag vill ju inte skrämma folk med näsan i en bok, jisses då slutar kanske folk helt att läsa!

Nej läs för allt vad tygen håller, var ni vill, hur ni vill!

 

Kommentera

