Den okända historien – Monica Ali

Publicerat: 2 augusti, 2013 i 2.5, recensioner

9789174293036_200_den-okanda-historien_pocketSpråk: Svenska
Antal sidor: 325
Utg.datum: 2013-01-15
Förlag: Bonnier Pocket
Översättare: Moa-Lisa Björk
Originaltitel: Untold story
Medarbetare: Hjertstrand Brensén, Åsa (form)
Dimensioner: 180 x 110 x 15 mm
Vikt: 100 g
SAB: Hce,823
ISBN: 9789174293036
Betyg: AA+

 

Mitt omdöme:
Ja vad tycker jag, det som började så bra och faktiskt väldigt spännande tynade bort i något slags Nora Roberts-skimmer. Det blev sötsliskigt och för mycket gullegull för mig.

Denna bok hade blivit så mycket spännande om man inte redan på baksidan fick reda på att det var Diana det rörde sig om, om författaren hade tuffat till henne betydligt och kanske tom gjort om slutet så att Diana åkte tillbaka till London och på Charles dödsbädd gav sig till känna eller något, eller åtminstone lät sönerna veta att hon levde. För jag ska ärligt säga att just det att hon iscensatte sin egen död på det viset hon gjorde, i boken, gjorde mig arg, varför gör man så mot sina barn? Jag som själv är mamma skulle aldrig få för mig att utsätta mina barn för vad bokens Diana gjorde mot sina söner. Visst hon mådde inte bra av det, men tänkte hon någonsin på hur sönerna måste ha mått?

Nej boken kunde gjorts betydligt mer spännande och författaren hade kunnat göra en väldigt, väldigt spännande bok om hon tänkt annorlunda, om hon spunnit på det där att Diana var en väldigt mystisk person, att hon ena dagen älskade paparazzis men att hata de nästa dag. Kanske hon kunde gjort henna psykiskt störd, en väldigt elak och hemsk person, då hade jag köpt detta och då hade jag bara tyckt det var bra att sönerna slapp sin mamma.

Den får 2+ av mig och pluset får den enbart för att den trots allt gick att läsa ut.

Vad handlar den om?
Lek med tanken att prinsessan Diana inte alls dog, utan iscensatte sin död för att komma bort från det liv som hon avskydde och kunna börja om på nytt. Världens mest beundrade och samtidigt mest olyckliga kvinna, sviken av sin man och jagad av pressen, tog saken i egna händer. Det är vad den engelska författaren Monica Ali fantiserar om i sin nya roman Den okända historien. Utifrån sannsagan skapar hon en påhittad, mycket spännande berättelse om identitet, vänskap, sorg och svek. Efter otaliga plastikoperationer, med färgat hår och bruna linser, förvandlas prinsessan till den hemlighetsfulla Lydia som slår sig ner i en amerikansk småstad. Äntligen får hon chansen att leva ett normalt, anonymt liv. Då dyker plötsligt en gammal bekant upp, en paparazzofotograf som riskerar att känna igen henne och få sitt livs scoop. Så är jakten igång igen.

Kommentera

