Svenska deckar(spänning)författare, så mycket mer…

Publicerat: 2 augusti, 2013 i bokbabbel

deckare_1024Så mycket bra författare (deckare) vi har i landet. För drygt tre år sen hade jag gett upp hoppet om svenska deckare, man matades med de två stora och de är inget jag ger mycket för, men så var jag på bokmässan 2010 och köpte två böcker, Skuggans spel av Lars Rambe och Löparen av Pontus Wikner och som i ett trollslag fick jag tilltron till svenska deckare tillbaka. Det kändes då att de enda svenska deckarförfattare jag gillade var Åsa Larsson och Mari Jungstedt. Men efter att jag läst Rambes och Wikners böcker så ville jag bara ha mer och nu har jag läst många fler och jag blir så glad över att jag fått upp ögonen för alla dessa fantastiska svenska deckarförfattare. Håkan Östlundh, Varg Gyllander, Peter Lillthors, Ann Rosman (jo jag har börjat på den), Stefan Tegenfalk, Leif GW Persson, Thomas Erikson, Camilla Grebe och Åsa Träff, Elisabeth Akteus Rex, Hans-Olov Öberg, Assar Andersson, Christian Johansson, Mikael Strömberg, Sofie Sarenbrant, Hanna von Corswant, Ramona Fransson, Dan Buthler & Dag Öhrlund och sist men absolut inte minst, Bodil Mårtensson. Ni är helt otroliga! Tack för alla spännande timmar med era underbara böcker!

Det finns säkert fler, några jag missat, så denna lista kommer nog att fyllas på efter hand.

kommentarer
  1. Monika skriver:

    Några okända namn hittar jag på din lista. Dem ska jag kolla upp :)

Kommentera

