Vredens tid – Stefan Tegenfalk

Publicerat: 3 augusti, 2013 i 5, böcker, bokbabbel, recensioner

9789197881852_large_vredens-tid_pocketSpråk: Svenska
Serie: Walter Gröhn (del 1)
Antal sidor: 402
Utg.datum: 2011-02-20
Upplaga: 1
Förlag: Massolit Förlag
Dimensioner: 180 x 110 x 20 mm
Vikt: 241 g
SAB: Hc
ISBN: 9789197881852
Betyg: AAAAA

Mitt omdöme:
Detta är en bok helt i min smak, den fångade mig med en gång, den är skriven på ett väldigt bra sätt, allt beskrivs bra och väl, men ändå så lämnas det mycket åt läsarens fantasi och det gillar jag. Detta är en kuslig berättelse utan att vara så där äckligt våldsam och blodig, lite som Midsomer möter Beck och det gillar jag.

Jag gillade karaktärerna och då allra mest Walter Gröhn, kan man bli annat än smått kär i honom? Jonna var helt okej, hon med men man fastnade inte för henne lika fullständigt som man gjorde med Walter. Sen så var där ju en och annan till som man kände sympati för och det var bla Serge, honom gillade jag han blev mot sin vilja indragen i utredningen, men på något sätt så tror jag att han gillade det.

Det är en bok som är svår att lägga ifrån sig och som man pga slukar i ett nafs, som tur var så hade jag uppföljarna redo här hemma så det var bara att hugga in i de när denna var slut.

Och dialogen då? Superb! Så bra som det ska vara, har inget ont att säga om den alls.

Detta var en av de bästa debuter jag läst, en debut kan knappast bli bättre än så här.

Jag kan verkligen rekommendera denna och även uppföljarna Nirvana projektet och Den felande länken.

Vad handlar den då om?
En septembermorgon frontalkrockar två bilar på en glest trafikerad riksväg. Kollisionen är våldsam. Tioåriga Cecilia slungas ut genom rutan och är död innan hon slår i marken. Fem år senare får kriminalkommissarie Walter Gröhn ett förbryllande fall på sitt bord – en död taxichaufför och en förövare som inte har en aning om varför han begått brottet. Det första mordet följs av fler, alla lika brutala, och alla till synes lika oförklarliga. Tillsammans med den begåvade praktikanten Jonna de Brugge från Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet börjar Walter nysta i trådar som leder både bakåt i tiden och rakt in i det svenska rättssystemets hjärta. Sanningen de närmar sig är lika osannolik som fruktansvärd och när Walter fråntas fallet ställs allting på sin spets. Snart tvingas han in i ett spel med både sin egen och Jonnas framtid som insat

Kommentera

