Barkhes kors – Bodil Mårtensson

Publicerat: 16 augusti, 2013 i 5, Barkhes döttrar, Barkhes kors, Barkhes son, böcker, Bodil Mårtensson, recensioner

9789186775575_200_barkhes-kors_haftadHäftad (danskt band)
Språk: Svenska
Serie: Barkhe (del 3)
Antal sidor: 358
Utg.datum: 2013-06-28
Förlag: Hoi Förlag AB
Dimensioner: 210 x 135 x 25 mm
Vikt: 542 g
SAB: Hc
ISBN: 9789186775575
Betyg: AAAAA

 

Mitt omdöme:

Ja säg den lycka som varar. Nu är det slut, nu har jag läst allt om den osympatiskt sympatiske Frans Barkhe. Är livet slut nu? Nja inte på riktigt va, men det var med tungt hjärta som jag slog ihop boken för sista gången. En stor saknad lade sig över mig och för att citera en väldigt rolig man (Peter Ragmar) så kändes det nästan som ett vakuum, som ett materia som tagit slut när jag satt där med den utlästa boken.
Slutet var otroligt bra så det finns inte så mycket att spela på, men jag ville ändå ha mer.
Bodil är fenomenal på att trollbinda en och det har hon verkligen gjort helt och fullt ut genom hela triologin. Det har inte funnits en enda stund av tristess, inte en enda gång då man börjar snegla lite framåt i boken, hennes text för en framåt hela tiden, finns inte ett enda parti som får mig att känna det där kliet i fingrarna att man vill hoppa över, fuska sig framåt.

Böckerna om Barkhe och hans familj och deras öden är det bästa jag läst inom historiska romaner. Dels då Bodils fantastiska berättarteknik och dels så är det väldigt intressant att läsa om sina hemtrakter under en svunnen tid.

Jag gillar karaktärerna i boken, alla miljöbeskrivningar, det är hur skoj som helst att får reda på hur mitt kära Skåne såg ut på den tiden. Dialogen är så bra som den kan bli. Ja vad mer kan man säga? Hela triologin är ett mästerverk och jag skulle bli så otroligt glad om det blir en miniserie/filmer av böckerna. Bodil, vi vet ju vem som ska spela Herr Barkhe! ;)

Läs alla tre och jag lovar att ni bli INTE besvikna. Barkhes döttrar och Barkhes son

Vad handlar den om?

I november 1657 ingår länsmansdottern Hanna Barkhe äktenskap på Kronborgs slott med ungerske furstesonen Gábor av Rakoczy. Bröllopsnatten blir allt annat än förväntat. Frederik III av Danmark dansar och ler, men bara för att dölja oro och fara för landet. Den starka fästningen Frederiksodde har fallit för Sverige, och Karl X Gustav har svurit att förinta hela Danmark. Frans Barkhe, länsman på Helsingborgs slottslän, vet att förra älskarinnan Elna Johansdotter vill honom och hans dyre son illa, och hon har hemlig ammunition. Han vet däremot inte att både dottern Magde och amman Lykke riskerar avrättning. Familjekorsets förbannelse, som går långt tillbaka, slår allt hårdare mot familjen Barkhe. Nere i Kronborgs djupa källarvalv, kasematterna, sluts en ohelig och ödesdiger allians …

kommentarer
  1. Bertil Magnusson skriver:

    Trivsamt!

Kommentera

