Skolbibliotek, ja tack!

Publicerat: 29 augusti, 2013 i barn och läsande, böcker, bibliotek, skolbibliotek

readHar sagt det förr men det tål att upprepas, men det är lag på att alla barn i grundskolan ska ha tillgång till SKOLBIBLIOTEK och inte behöva åka buss till och från biblioteket under skoltid! När vi bodde i Skåne så bodde vi i en liten by, Rickarum, det gick 26 elever på hela skolan, men det fanns möjlighet för barnen att låna böcker på SKOLAN. När vi bodde i Bårslöv så fanns det även möjlighet där, Bårslöv tillhör i och för sig Helsingborgs kommun, men det är en liten håla. Jag är van att barnen får möjlighet att kunna låna böcker på SKOLAN, jag kommer ihåg att jag från det jag gick i ettan till gymnasiet hade den möjligheten, tror de flesta barn hade det. Det som gör mig tokarg är att då var det INTE lag på att skolbarnen skulle ha tillgång till det, inte som det är nu och det inte finns en enda skola i närheten som faktiskt har det. Nu bor vi i Askim som tillhör Göteborg, Sveriges näst största stad och då tas möjligheten för både mina barn och alla andra barn BORT. Jag förstår inget alls! Visst förstår jag, det har med ekonomin att göra, jag är inte dummare än att jag förstått att det får inte kosta något.

Så kommunen har ju säkert hittat ett kryphål i lagen, det är ju inte en mil till närmaste stadsdelsbibliotek, MEN jag köper inte det, det är inte så det ska behöva vara, att barnen inte har en chans att låna en bok under skoltid, för det är det jag anser är viktigt. Om ett barn har den möjligheten så läser barnet, om det ska behöva gå eller åka buss till biblioteket så går barnet hellre hem och sätter sig och spelar ett spel på datorn. Har eleverna möjlighet att låna en bok eller två i skolan så gör de det och lånar ett barn en bok så gör flera det också och därmed så försvinner säkert en del av problemen med att barn läser mindre, det är inte förvånande! De har ju inte en chans att få låna böcker i skolan! Har de sen till på köpet föräldrar som inte tycker om att läsa själv, som tycker att det spelar väl ingen roll om barnen läser eller ej, nej då kommer inte barnen iväg till något bibliotek.

Kommunen behöver inte anstränga sig för att ge barnen denna möjlighet, de kan få böcker från biblioteken till sig, ha ett par hyllor med böcker i ett rum, de behöver inte ta plats, det kan ju tom bara vara ett par backar i klassrummet som står där och barnen lånar med sig en eller två böcker hem. Fröken skriver upp vem som lånat vad och meddelar det bibliotek där böckerna kommer ifrån. Man behöver inte någon speciell utrustning om man känner att man inte har plats, fast iof en liten scanner hur stor plats tar den?

Jag själv skulle mer än gärna kunna sticka ner till skolorna någon gång i veckan och låta barnen låna våra böcker, bara de får chansen att låna med sig böcker hem! SÅ snälla, snälla Göteborgs kommun, gör om gör rätt! Lagen säger att barnen ska ha tillgång till SKOLBIBLIOTEK och med det menas inte att de ska gå/åka från Sisjöskolan, Askimskolan eller Hovåsskolan till Askims bibliotek för att låna där, det betyder att de ska kunna låna böcker på sina resp SKOLOR! Vill ni att barn och ungdomar ska läsa mer, ge de då skolbibliotek, ta de inte ifrån dom!

kommentarer
  1. Carro skriver:

    Jag håller med. Det borde uppmuntras till läsning ännu mer..

  2. annicabark skriver:

    JA överallt hör man hur lite barn nu för tiden läser och inte blir det ju bättre av att det inte finns skolbibliotek. Jag kommer ihåg hur mycket jag älskade att gå till bibblan på rasterna och bara sitta där och läsa, spela lite spel och låna hem en hög med böcker. Den möjligheten finns ju inte längre och det är en skam!

  3. BokMamma skriver:

    Tråkigt att höra att det ser ut såhär. Jobbar själv på ett skolbibliotek och vet hur viktigt det är. Märkligt att vissa har råd men inte andra.

    • Annica skriver:

      Visst är det. Tycker det ska läggas mer pengar på skolbibliotek, eller iaf så ska barnen ha tillgång till att få låna på skolan i form av att biblioteket skickar iväg lite böcker dit.

Kommentera

