Det finns råttor överallt utom på Antarktis av Sara Beischer

Publicerat: 31 augusti, 2013 i 4, böcker, recensioner

9789170377204_200_det-finns-rattor-overallt-utom-pa-antarktisInbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 205
Utg.datum: 2013-08-07
Upplaga: 1
Förlag: Ordfront Förlag
Medarbetare: Beischer, P E (form)
Dimensioner: 220 x 150 x 15 mm
Vikt: 351 g
SAB: Hc
ISBN: 9789170377204
Betyg: AAAA

 

Mitt omdöme:

Detta var en väldigt snabbläst bok, den var väldigt bra men jag saknade liiite om den där klassresan, man förstår att Clara gjort en klassresa, men man får inte veta mycket om den. Det är en bok med tillbakablickar, om hur det är att växa upp och känna att man inte riktigt passar in, denna gång är det inte så att huvudpersonen inte passar in för det är en strulig tjej, detta är en tjej som verkligen kämpar och gör det bra, det är en tjej som är lite bättre än alla andra men som på något sätt dras till den struliga killen i klassen.

Jag gillade språket i boken och Saras sätt att skildra både miljöer, personer och känslor, men som sagt jag saknade lite av klassresan, jag ville veta mer om hur det gick efter högstadiet, vad Clara bestämde sig att göra på gymnasiet, nu vet man inte något alls om det och det störde mig liiiite. Kanske jag bara är sjukligt nyfiken, kanske jag ville att författare skulle göra det lätt för mig och servera det på ett fat åt mig.

Jag blev väldigt berörd av relationen mellan mamma och dotter och kunde många gånger känna igen mig i hur de hade det. Att tillhöra arbetarklassen och leva med bara mamman, men som tur är så var min uppväxt lite gladare för jag hade en syster och jag hade en pappa som fanns där för oss, varannan helg och på loven. Men just det där med att vissa vänner hade märkeskläder och man själv gick i kläder från Epa, att man inte hade de där fina möblerna och det där lilla extra, men som sagt, jag var nog betydligt lyckligare än Clara.

Jag gillade inte alls Christian, han var hemsk och jag blev glad när han försvann, jag har aldrig gillat den typen av killar, de är sliskiga och hemska och det tycker jag oavsett hur de lever och varför de är som de är.

Överlag är det en väldigt bra bok och det är en bok som jag kan rekommendera för er alla som gillar denna typ av böcker.

Vad handlar den om?

Clara återvänder till Sandsgård, till de slitna hyreshusen där hon växte upp. Till modern med städjobbet, Lördags-krysset och Gekås-resorna. Till allt det som hon en gång lämnade.På perrongen ser hon honom. Christian Breken med råttorna. Han som vägrade anpassa sig och kallades gränslös av de vuxna. Tillsammans upplevde de en tid av turbulens och frigörelse. Båda drevs de av en längtan bort. Och han försvann från staden, ut ur hennes liv.När Clara ser Christian kan hon inte längre hålla det förflutna ifrån sig. Minnena från uppväxtåren tränger sig in i och skakar om hennes numera trygga medelklasstillvaro.Det finns råttor överallt utom på Antarktis är en uppväxtskildring och arbetarklassroman. Det är en berättelse om att inte passa in, om den svenska skolans misslyckande, om att lämna sin klass, om två människors vitt skilda livsvägar och om att plötsligt inse att de man älskade allra mest har blivit till främlingar.

Kommentera

