Från bok till film

Publicerat: 4 september, 2013 i böcker, bok till film, bok vs film, bokbabbel

hämtaLäste på boktjuven att boken Boktjuven av Markus Zusak, jag har inte läst boken, men blir nu sugen på att läsa den och sen även se filmen, kanske.

För hur ofta blir filmen lika bra eller tom bättre än boken?  Jag gillar tex Harry Potter-filmerna, de är bra, men det fattas så mycket i de, små viktiga detaljer. Och den där klassiska repliken, ”du har din mammas ögon” Jo men visst, han har blå och mamman har bruna ögon.

sex-and-the-city-boken_99892454Jag brukar inte tycka att filmer/serier baserade på böcker blir så där jättebra. Eller jo det händer, jag såg tex Sex and the city innan jag läste boken och när jag läst boken kunde jag bara konstatera att tvserien var bättre, eller egentligen inte, jag var mest irriterad över hur mycket de hade ändrat när det blev serie. En annan serie som jag också tyvärr såg innan jag läste boken var Lace, jodå jag såg den allt och jag gillade tvserien, boken blev inte så bra för att det blev så fel i serien. m1LbYJXeJ2bQZzp_4V078xQEn del hade lagts till och tagits bort i både Lace och Sex and the city serierna, för mycket, för viktiga saker.

 

 

147623042_1En annan serie som jag gillade var Mistrals dotter, och vad jag kommer ihåg gillade jag boken också, även om jag läste den efter att jag sett serien. Jag hoppas jag minns rätt, det var ju ett par år sen jag läste boken och såg serien.

Men som sagt, överlag gillar jag i regel inte böcker som blivit film, om jag får tänka till lite så kanske jag kommer på någon film som är lika bra som boken.

kommentarer
  1. Nina skriver:

    Jag har varken läst Sex and the City eller Lace, däremot sett TV-serierna. Har väl aldrig egetnligen varit intresserad av att läsa Sex and the City, och Lace är ju rätt gammal.

    • Annica skriver:

      Jag ångrar att jag läste SATC för den stämde inte alls in med serien, eller rättare sagt, serien stämmer inte alls in med boken. Är så mycket som lagts till i serien.

Kommentera

