Naken sanning – Elisabeth Akteus Rex

Publicerat: 8 oktober, 2013 i 5, böcker, recensioner, spänning

9789186775636_200_naken-sanning_haftad

Häftad (danskt band)
Språk: Svenska
Antal sidor: 378
Utg.datum: 2013-09-10
Förlag: Hoi Förlag AB
SAB: Hc
ISBN: 9789186775636
Betyg: AAAAA

Mitt omdöme:
Jag blev ju kär i Dold agenda och har från stunden jag läste ut den längtat till ögonblicket då jag fick läsa uppföljaren. Det har jag gjort nu och jag måste säga att det var en ren fröjd! Vilken underbar bok, vilken uppföljare! Elisabeth har verkligen återigen lyckats få till det. Detta var en lite jobbigare bok än Dold agenda, jag tycker alltid att det blir lite jobbigt när barn är inblandade. Det var faktiskt så jobbigt emellanåt att jag tvungen att läsa något annat emellanåt. Detta gjorde inte boken sämre,  jag tror det är mest jag som är väldigt känslig.

För boken är väldigt, väldigt bra, den är välskriven och Elisabeth verkar veta vad hon skriver om. Hon är väldigt duktig på att beskriva allt, känslor, miljöer, personer, relationer, ja allt. Ett plus är att hon vet vart gränsen går, hon verkar ha koll på hur mycket som ska lämnas åt läsarens fantasi.

Jag gillar karaktärerna i boken,  Emelie och Marcus är mina favoriter, jo jag gillar Emelie trots hon gör som hon gör med Jörgen och Marcus, Jörgen däremot gillar jag inget vidare i denna bok.

Det finns en del som gör mig riktigt, riktigt arg i denna bok bla den där hemska pastorn! Fy för vilken äcklig man! Hur kan man sitta och försvara otrohet och psykisk misshandel på det sätt som han gör? Usch och fy för män som honom! Sen finns det ett par rötägg till, men de får ni göra er bekanta med på egen hand.

När jag läst ut boken så satt jag bara och ville ha mer, detta är verkligen en bok som man tar till sig och som man inte kan eller vill lägga ifrån sig, en bok som berör och som man bär med sig även efter att man läst ut den.

Läs boken, men glöm inte att läsa Dold agenda först!
Detta är en bok som får mina varmaste rekommendationer.

Vad handlar den om?:
Två små barn försvinner spårlöst på väg hem från skolan och Örebro, som just blivit sig likt igen efter serievåldtäktmannens härjningar, hamnar åter i medias blickfång.

Emelie Thörnqvist har flyttat tillbaka till stan och försöker återhämta sig från de senaste månadernas kaos. Ett nytt jobb och två män som hon inte kan välja mellan hjälper henne att förtränga två kommande rättegångar som hon måste vittna i. Ganska snart inser hon dock att allt inte står rätt till på den nya arbetsplatsen, och en dag står dessutom hennes syster Cecilia plötsligt utanför dörren, på flykt från sin egen man och den religiösa sekt de tillhör.

Medan löpsedlarna undrar vad polisen gör för att hitta de försvunna pojkarna trasslas Emelie in i en serie händelser som tvingar henne att välja: ska hon stanna och slåss eller fly?

Naken sanning, den fristående fortsättningen på Dold agenda, handlar om maktmissbruk och om vad rädsla kan göra med en människa. En otäck historia, men också en berättelse om hopp, förlåtelse och mod.

Kommentera

