Som James Dean fast snyggare – Niclas Christoffer

Publicerat: 8 oktober, 2013 i 5, böcker, recensioner

9789186775681_200_som-james-dean-fast-snyggare_haftadHäftad
Språk: Svenska
Läsålder: Tonår
Utg.datum: 2013-08-12
Förlag: Hoi Förlag AB
Dimensioner: 195 x 140 x 15 mm
Vikt: 225 g
ISBN: 9789186775681
Betyg: AAAAA

 

 

 

 

Mitt omdöme:

Jag hade hört en del säga att denna var bättre än Niclas första bok, då tänkte jag, hur kan någon vara bättre än den? Som Zlatan fast bättre var något av det bästa jag läste förra året så jag hade rätt höga förväntningar på denna.

Jag kan ju säga att jag blev inte besviken, jag blev glad över att se att Niclas utvecklats så pass som författare som han gjort sen förra boken. Även denna andra bok tar upp ett känsligt ämne, känsligare än vad förra boken tog upp. Men även om det är ett tungt ämne så finns det ändå ett hopp genom hela boken, även när det är som mest svart i boken så anar man ljuset och det finns med genom hela boken.

Jag måste säga att jag blev irriterad på mamman och hennes syn på folk, i hennes ögon verkade det som om man inte dög om man inte var snygg som en fotomodell, att allt som betydde något var hur snygg man var. Den känslan höll i sig fram till slutet av boken. Jim gillade jag, tyckte så synd om honom, allt för att han hade en mamma som han hade, han hade höga krav från mamman att leva upp till kändes det som.

Jag kan på ett sätt förstå att han gjorde som han gjorde men ofta satt jag och sa för mig själv, ”snälla lilla Jim, PRATA med din mamma, någon i skolan, en kurator, vem som helst för du mår inte bra vännen!”

Denna bok är aningen hemskare än förra boken så jag tror att man måste nog gå på högstadiet för att kunna ta den till sig på rätt sätt.

Utan att spoila boken så måste jag säga att slutet, det var verkligen inte ett slut man förväntat sig.

Jag tycker detta är en viktig bok som behöver uppmärksammas, för detta problem finns och det är tyvärr många som skadar sig själv.

Läs boken och även Som Zlatan fast bättre, ge den till alla tonåringar ni känner så de får se att det är bättre att prata om sin problem, den får kanske ungdomar att ta hjälp, den öppnar ögonen på alla vuxna!

Niclas har lyckats ännu en gång och som i förra boken känner man med huvudkaraktären, man lider med honom och Niclas kan verkligen beskriva känslor och hur Jim mår.

Boken får mina varmaste rekommendationer det är en mörk berättelse men ljuset finns med en hela tiden.

 

Vad handlar boken om?:

Familjen Wallin är som tagen ur en reklamannons. Pappa är fotomodell, mamma plastikkirurg, lillebror John ska bli läkare och Jim, storebrorsan, har också börjat modella. Men framför allt drömmer Jim om att bli skådis. Han ska bli en ny James Dean, fast snyggare.

Men familjeidyllen kraschar. Bokstavligt. Mitt i detta kaos kämpar Jim med sista året på gymnasiet och inträdesproven till teaterskolan, men hans liv är inte som det brukade. Han misslyckas där han tidigare briljerade, och han verkar inte längre vara den snyggaste killen i klassen.

När Jim inte ser någon utväg vänder han ilskan och sorgen mot sig själv, och upptäcker att han får en plötslig befrielse av att göra sig själv illa. Snart har Jim utvecklat ett självskadebeteende som stegrar till den punkt där det blir omöjligt för honom att vända om. Livet har blivit en mardröm.

kommentarer
  1. […] Recensionen hittar ni här. […]

Kommentera

