Inmurad – Mikael Strömberg

Publicerat: 24 oktober, 2013 i 4, böcker, recensioner
Etiketter:, ,

9789187059032_large_inmuradSpråk: Svenska
Antal sidor: 296
Utg.datum: 2012-05-21
Upplaga: 1
Förlag: Frank förlag
Medarbetare: Lindblad, Niklas (form)
Dimensioner: 215 x 158 x 26 mm
Vikt: 503 g
SAB: Hc
ISBN: 9789187059032
Betyg: AAAA

 

 

Mitt omdöme:

Som jag skrev i våras om boken så är den bra, den kryper sakta men säkert in under huden på en och jag som är väldigt rädd av mig hade svårt att läsa denna på kvällarna. Inte för att den var så där sliskigt läskig utan det är något som lurar runt hörnet hela tiden och det är banne mig mer läskigt än det där som kommer hoppade på en med all sin kraft. Smygande faror och läskigheter är något som skrämmer mig mer.

Boken är välskriven och allt är så där lagom beskrivet, inte för lite och absolut inte för mycket heller. Den lämnar en del åt läsarens egen fantasi och det gillar jag. Strömberg beskriver både miljöer, känslor, karaktärer och relationer på bästa sätt.

Dialogen är också väldigt bra, så där som en dialog ska vara.

Jag gillar karaktärerna även om det finns en och annan som man skulle vilja säga ett och annat, det finns en och annan som man skulle vilja slå på käften och man skulle vilja säga till någon att hej, tuffa till dig lite. Men det är så det ska vara, man ska känna agg mot några, man ska känna kärlek till andra och man ska vilja ändra andra personers personlighet.

En väldigt bra bok som jag gärna rekommenderar till er alla.

 

Vad handlar den om?:
Kent bor tillsammans med sin mor Gun på Blidö i Roslagens skärgård. Omständigheter i det förflutna har lett till att de lever ett isolerat och ensamt liv. Den här våren inträffar en serie märkliga händelser på ön. Två män drunknar under mystiska förhållanden i Kyrkviken, Gun blir inlagd på sjukhus och Kent får ärva en helt främmande mans alla ägodelar. När Kent genomsöker den stuga han fått överta finner han ett brev som enbart är ämnat att läsas av honom själv. Det berättar om en hemlighet som bevarats på Blidö i århundraden. En skrämmande historia som rör öns befolkning, kyrkan och dess omgivning. Kent ser det som sin plikt att undersöka sanningshalten i det han läst. Dessvärre är han inte ensam om att känna till den mörka historien

Kommentera

