Eld – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Publicerat: 13 november, 2013 i 5, böcker, recensioner
Etiketter:, , ,

9789129677805_200_eld_kartonnageKartonnage
Språk: Svenska
Serie: Engelsfors-trilogin (del 2)
Läsålder: Unga vuxnaAntal sidor: 468
Utg.datum: 2012-04-26
Upplaga: 1
Förlag: Rabén & SjögrenDimensioner: 215 x 155 x 44 mm
Vikt: 900 g
SAB: uHc
ISBN: 9789129677805
Betyg: AAAAA

Mitt omdöme:

Jag var sist ut i familjen att läsa denna, båda döttrarna lade beslag på den innan jag ens hade packat upp den. De var helt lyriska efter att de läst den och jag sa att INTE ett ORD om den! De lyckades faktiskt vara tysta i min närhet.

När jag sen fick läsa den så var jag fast från första till sista sidan, den fängslar en på stört. Den är helt omöjlig att lägga ifrån sig, på gott och ont. Den är lika välskriven som Cirkeln, om än inte snäppet bättre, kanske är det bara för att spänningen trappas upp mer och mer i denna bok.

Jag gillade att återse alla karaktärer och även stifta nya bekantskaper.

Spänningen trappas som sagt upp, sakta men säkert i boken och det gör den på ett ypperligt sätt. Jag har inte läst många som fångat mig som läsare som Mats och Sara gör i sina böcker (nu pratar vi ungdomsböcker), senast jag var så här lyrisk var när jag läste Harry Potter.

Boken är som sagt välskriven och även trots att allt de skriver om är väl beskrivet så lämnar de väldigt mycket åt läsarens egen fantasi, på ett proffigt sätt.

Även i denna har de lyckats med dialogen och för mig gör det nästa allt i en bok, hur dialogen är skriven.

Jag gillar hela storyn, hur den lyckas hålla mig fängslad från början och hur den inte ens vill släppa greppet om mig när den är slut. Hur de lyckats bygga upp hela boken så att spänningen hela tiden finns där och hur den ökar hela tiden, hur de lyckas att inte göra det till något förutsägbart slisk.

Som i Cirkeln så blev upplösningen en överraskning och det är jag så glad över.

Detta är en bok som jag skulle kalla ett litet mästerverk.

Läs den!

 

 

Vad handlar den om?:

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.

Kommentera

