Hungerspelen

Publicerat: 2 februari, 2014 i 4, böcker, recensioner, ungdomar

9789163873522_200_hungerspelen-triloginInbunden
Språk: Svenska
Serie: HungerspelenLäsålder: Unga vuxnaAntal sidor: 950
Utg.datum: 2012-04-10
Förlag: Bonnier CarlsenÖversättare: Lena Jonsson, Emma Jonsson Sandström
Dimensioner: 217 x 142 x 69 mm
Vikt: 1060 g
SAB: uHce
ISBN: 9789163873522
Betyg: AAAA

 

 

Mitt omdöme:

Jag måste erkänna att det tog ett bra tag innan jag läste dessa tre böcker. Jag tyckte inte att upplägget med att barn har ihjäl barn lockade. MEN så lånade nästminstingen hem den från bibblan och ville att jag skulle läsa den för honom. Sagt och gjort, jag började läsa och jag fastnade, nästminstingen var inte så impad, han tyckte bättre om filmen. Så det hela slutade med att jag tog dotterns ex sen när boken lämnades tillbaka.

Visst hade barnen ihjäl varandra, men det var ju inte för skojs skull utan för de var så illa tvungna pga diktaturen i landet, landet som styrdes av en äcklig gubbe som inte bangade för något alls, han var inte rädd för att straffa befolkningen för skitsaker, straffades de så var det helst kollektivt.

Böckerna vilar som tur inte på bara dessa hungespel, de utövas i stort sätt bara fullt ut i första boken.

Jag föll handlöst för böckerna och insåg att inte ha förutfattade meningar om böcker i fortsättningen, bättre att läsa och se hur den är med egna ögon.

Böckerna är väldigt välskrivna, de fångar en från första sidan till absolut sista. Jag gillar karaktärerna, kanske inte alla men, de flesta. Det finns många udda och knäppa karaktärer i boken och det är mycket de som gör att boken blir färgstark i en annars så dyster värld.

Katniss gillade jag, en stark tjej som inte låter sig kuvas och som vågar ställa sig upp mot presidenten. Peta, nja, han kunde varit lite tuffare, även om jag efter ett tag insåg att de två kompleterade varandra väldigt bra. Fast även då skulle han gärna få vara aningen tuffare.

Sen fanns det många andra karaktärer som man antingen gillade, hatade eller inte kände så mycket för.

Dialogen var väldigt bra, då bra som den bara kan bli.

Så är ni skeptiska till denna bok, känner ni som jag, att ni inte vill läsa om hur barn dödar barn, då säger jag bara, boken är så mycket mer än så, det är en så liten del av alla tre delar. Utan ge den en chans, den är bra! Ja eller de, det är ju tre delar, men jag läste den där alla tre böckerna är en sas.

Vad handlar den om:

24 deltagare. Allt direktsänds. Bara en överlever. För att kväsa uppror och påminna befolkningen om regimens makt arrangeras varje år Hungerspelen. Reglerna är enkla: Den som överlever får åka hem.

Som en av deltagarna i Hungerspelen hamnar Katniss snart i rampljuset. Hon förs till huvudstaden, där hon tränas, stylas och intervjuas. För att klara sig måste hon bryta mot spelets regler och sätta sig upp mot landets makthavare. Men Katniss blir snart en bricka i ett spel. Vad hon än gör verkar det föra med sig våld och lidande, och hon vet hon inte längre vem hon kan lita på. Fångad mellan den gryende revolutionen och Panems president inser Katniss att hennes handlingar har satt saker och ting i rörelse som hon inte längre kan kontrollera …

 

Kommentera

