Allan Börjesson – Assar Andersson

Publicerat: 12 februari, 2014 i 5, böcker, recensioner
allanKartonnage
Språk: Svenska
Serie: Anders Hademark (del 4)
Utg.datum: 2014-02-15
Förlag: RekoförlagSAB: Hc
ISBN: 9789186999063
Betyg: AAAAA
Mitt omdöme:
Jag har ju läst de tre tidigare böckerna om Anders Hademark och de gillade jag verkligen. De var skrivna på ett väldigt intressant sätt, de var välskrivna och väldigt väldigt spännande.Jag var väldigt ledsen när jag läst den sista i triologin så ni kan nog förstå hur glad jag blev när jag sen fick reda på att det faktiskt skulle bli en fjärde, en fjärde bok där tyngdpunkten låg på Allan Börjesson, den allt annat än sympatiske mannen från triologin. Även om tyngdpunkten ligger på just Börjesson så är även alla andra gamla bekantskaper med, även om en del under resan försvunnit. Börjesson var och är en hemsk karaktär, det är inte många karaktärer som får mig att känna mig så illa till mods när jag läser som denna Börjesson gjort. Han kryper in under skinnet och stannar sen kvar där länge, länge.

Jag gillade även denna, väldigt mycket. Jag gillade att Assar blandade fiktiva människor med en hel del verkliga, även om en del av de är död vid det här laget. Men det var ett intressant inslag i boken.

Det gör att det blir inte bara en spännande läsning, för spännande är de, utan det blir även en väldigt intressant läsning.

Jag gillar som vanligt sättet Assar skriver på och här i denna har hans berättande vuxit och blivit ännu bättre. Han har alltid haft förmågan att fånga en på direkten och det gör han även i denna.

Man ÄR trollbunden från första till sista sidan.

Detta är boken som verkligen gör ett avslut på triologin, det knyts ihop säckar, nystas upp saker som kanske var lite oklara i de tre tidigare, det är ett suveränt slut på det hela och visst är det tråkigt att det är så, men på något sätt så är det så här det ska sluta, på allra bäst och mest spännande sätt.

Assar kan det där med att beskriva saker och ting, människor, miljöer och känslor. Det har han kunnat från bok ett och det har inte blivit sämre, tvärtom.

Dialogen är också superb, den kan inte bli bättre.

Detta är en väldigt snabbläst bok, utan att bli för enkel och fjantig, den är BRA! Det som gör den snabbläst är att den är så spännande och så otroligt svår att lägga ifrån sig.

Jag hoppas att detta inte är det sista jag får läsa av Assar Andersson, för han är en författare i toppklass.

Vad handlar den om?

Knud Madsen har tvingat Allan Börjesson att hoppa i det kalla vattnet i Öresund och är övertygad om att havet tagit honom. Dimitrij befinner sig i Brasilien men det finns planer på att ta sig tillbaka till Sverige. Ingvar har det kämpigt efter mordet på hans hustru. För sin son berättar han vad som hände den där dagen.

Ivan vill inget annat än att ha tag på Allan Börjesson eftersom han begriper att Börjesson kommer ange honom som den man som skjutit ihjäl en polis vid värdetransportsrånet i Högdalen 1992. Enligt faderskapstestet är inte Anders pappa till Graciella och Felipe. Men nöjer sig Maria med det?

Tony Silver flyttar in till Lotta. Leif Månssons tvångstankar eskalerar. Jonna och Klaes har det bra men något händer som får tragiska följder. Det är betydligt lugnare ett stenkast bort där Ana och Didrik bor. Eller?

Lars Andersson fortsätter att söka efter Linnea. Och att ha mist sin son och nu också sin ena dotter blir tungt för Siv. Kerstins planer på att snärja Anders verkar inte avta. Nadia är glad att hon slipper Dimitrij. Annika och Stefan flyttar isär medan Jenny och Per börjar om. Daniel och Rita undrar naturligtvis vem denne Mattias är. Finner polisen Maries mördare? Stavinger är en enveten karaktär så kan han låta Jasmin vara ifred? Och vad händer med Linus? Har han samma krafter som Viveka? Och kan Serlander, trots hjärtinfarkten, hålla sig borta från polisjobbet?

Serie- och massmördaren Allan Börjesson, av många läsare ansedd som den otäckaste karaktär som det någonsin skrivits om, är alltså tillbaka. Vad läsarna inte vet är att Allan Börjesson är en person som existerar. Han finns därute. Vi får också följa de andra karaktärerna, alla med olika livsöden. Den fristående delen tar dig på en resa som du aldrig tidigare upplevt i läsväg. Berättelsen kommer att skaka dig

Kommentera

