Sandmannen – Lars Kepler

Publicerat: 15 mars, 2014 i 5, böcker, recensioner
Etiketter:, , ,

9789100130169_200_sandmannenInbunden
Språk: Svenska
Serie: Joona Linna (del 4)
Antal sidor: 516
Utg.datum: 2012-10-29
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Medarbetare: Hummingbirds, Reklambyrå (form)
Dimensioner: 218 x 145 x 38 mm
Vikt: 620 g
SAB: Hc,839.738
ISBN: 9789100130169
Betyg: AAAAA

Mitt omdöme:
Detta är den bästa av de fyra böcker som Kepler gett ut, den är mörkare och hemskare än alla de tre förra. Den för tankarna till När lammen tystnat, den får en att tänka på han den äckliga Josef Frietzl, och mycket annat.

Det finns ett enda frågetecken i denna och det är om hur det gick efter resan till Finland, den han gjorde i Eldvittnet, man får inte reda på något alls om det i denna bok och det var synd, för det var något man verkligen ville veta, hur det gick.

Mer om det vill jag inte säga med tanke på att det kanske finns de som inte läst Eldvittnet än.

Annars så är som sagt boken bra, otroligt bra.
Den är stundtals väldigt otäck och jag som har svårt att läsa allt som är lite läskigt hade svårt att somna efter vissa delar av boken.

Detta är den bok som inte lämnar en oberörd, inte för en sekund, inte ens efter att man läst ut den. Som i alla de tre tidigare så har de lyckats bra med en spännande intrig, beskrivningar och även denna är så där härligt oförutsägbar, precis som det ska vara, jag gillar inte böcker där jag på slutet sitter och säger, ja men jag visste det, jag visste att han/hon var mördaren! Dialogen är också kanon! Läs alla fyra, helst i rätt ordning. Nu väntar jag bara på att nummer fem ska dimpa ner i en bokhandel nära mig, någon som vet NÄR!?

Vad handlar den om?

En ung man hittas gående på en hög järnvägsbro en kall vinternatt i Stockholm. Han har legionärssjukan och är svårt nerkyld. På Södersjukhuset visar det sig att han är dödförklarad sedan sju år. Mannen var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer innan han greps av Joona Linna. Jurek Walter dömdes till rättspsykiatrisk vård och total isolering. Var har den unge mannen befunnit sig hela tiden? Hans oväntade vittnesmål gör att det gamla fallet måste tas upp igen. Det är bråttom. Någon måste ta sig in och vinna seriemördarens förtroende.

Kommentera

