Mörk avsikt – Elisabeth Akteua Rex

Publicerat: 1 oktober, 2014 i bokbabbel

image

Äntligen fick jag läst den, som jag väntat och längtat.
Den där tjohokänsklan, den hängde med hela vägen genom boken, tills det där hemska oundvikliga inträffade, boken tog slut.
Detta är en otroligt bra bok, precis som de två tidigare varit, den är välskriven, den har ett ”go” som gör att det aldrig blir trist och segt.
Jag gillar karaktärerna, även om man ibland tycker att Emelie är lite väl naiv och strulig.
Jag tycker att både böckerna, karaktärerna och framförallt författaren vuxit enormt under den här resan, det är så tråkigt att det slutade vid tre. Men jag vet att Elisabeth inte slutat skriva, det kommer mer.
Denna bok avslutar triologin på ett värdigt sätt, det kunde inte bli bättre. Det är ett värdigt och inte ett så där sötsliskigt slut. Även om man sitter och sörjer att det är slut, så känns det ändå att ja visst, nu är det slut och det hade inte kunnat sluta bättre.
På ett ställe satt jag med andan i halsen och undrade vad Elisabeth håller på med, det var inget fel i själva skrivandet, bara en hemsk sak som hände. Jag satt och ”naaawade” och blev lite ledsen, men det var liksom något sånt som passade in där och då. En hemsk handlig utförd av en galning.
Dialogen var gjord av ett proffs, som vanligt.
Detta är en bok som jag mer än gärna rekommenderar, läs den, men läs först de två första, Dold agenda och Naken sanning, läs de i ordning.
Läs, läs, läs!

(Detta inlägg kommer att fixas till när jag fått tillbaka min dator)

Kommentera

