Det är det svarta du känner smaken av – Liz Wennberg

Publicerat: 26 oktober, 2014 i 5, böcker, lyrik, recensioner

16497221-rby7qHårdband, trådbunden
Genre: Lyrik (lyriksamling)
80 sidor
280 gram
Betyg: AAAAA

Mitt omdöme:
Men åååh! Vilken bok! Vilken känsla det var att läsa!

Det är första gången för mig, första gången jag läser en lyriksamling och jag måste bara säga att det gjorde mig lyrisk. Den var så otroligt bra skriven, inte så där skinntorrt som JAG trodde att lyrik skulle vara. Denna hade ett tempo som gjorde mig andfådd när jag läste. På ett bra sätt på ett sätt som gjorde att det kändes som kolsyrebubblor i hela kroppen. Det var en rapp bok, en aggressiv bok som jag inte kunde lägga ifrån mig en sekund från det att jag började läsa den. Det var en jäkla tur att jag började läsa den på kvällen, när alla barn lagt sig, för den slukades i ett stycke, hel och hållen. Den åt mig lika väl som jag åt den.

Jag älskar hur Liz Wennberg skriver, så rakt på sak, så ärligt, så aggressivt. Hon vet hur man fångar en lyrikoskuld.

Sen att bok är sjukt vacker att titta på, att det är sjukt fina illustrationer i boken, det gör hela upplevelsen ännu bättre. Denna lilla pärla kommer att få en speciellt fin plats i hyllan och det är en bok som tycker ni alla ska läsa, även ni som känner som jag, att lyrik känns lite skinntorrt! Börja med denna och jag tror att allt lossnar, precis som det gjorde för mig.

 

”Människor krälade med öppna bröstkorgar, djur dök, molnen bildade en brygga för döden att vandra över, Bäckarna sjöng sin vrede över alla de hopplösa tankarna som allt oftare sprang iväg,
Och ingen kunde någonsin förstå vad hösten ville

”Det är det svarta du känner smaken av” av Liz Wennberg är Eskapix första boksläpp med enbart lyrik.

 

Kommentera

