Fem stjärnor till Färglösa – Sölve Dahlgren

Publicerat: 28 oktober, 2014 i 4.5, böcker, recensioner

image

Samtida skönlitteratur
Häftad (flexband)
Språk: Svenska
Antal sidor: 295
Utg.datum: 2014-05-27
Upplaga: 1
Förlag: Hoi Förlag AB
Medarbetare: Olsson, Nils (form)
Dimensioner: 210 x 130 x 15 mm
Vikt: 309 g
SAB: Hc
ISBN: 9789175579290
Betyg: AAAAa

Mitt omdöme:

Jag gillar bokem, den är otroligt underhållande, den är dråplig som en bra buskis och jag som själv kommer från en håla i Skåne kan känna igen mig, både i staden och dess invånare.
Jag gillar karaktärerna, även om det är några som känns lite väl dryga, men vi snackar skånsk håla så det är inte så konstigt.
Enligt baksidan av boken bjuder den på gapskratt, jag vill säga att den bjuder på en del skratt, men under hela tiden man läser så sitter man där och mysler, hela tiden.
Det är en historia med många personer som känns både äkta och väldigt påhittade, hur kan ett samhälle bjuda på så många orginal liksom. Inget som gör boken sämre, tvärtom jag gillar dom allihop och önskar att jag bott med dom i Färglösa, vad kul jag hade haft.

Nu är detta Sölves första roman för den vuxna publiken och jag tycker han lyckats bra, att han mest skrivit för unga det är inget som lyser igenom, gör det det är det inget jag märker.

Dialogen gillar jag, den är perfekt, så som en dialogpolis som jag vill ha det.

En bok att rekommendera, köp och lägg under granen och läs, läs, läs.

Vad handlar den om?
Färglösa kommun må vara liten och okänd, men kompenserar väl genom fullständigt galna kommunalråd och absurda visioner. Sanningen är att kommunen håller på att gå i konkurs och att invånarna inte vet något om det. För att undvika en medieskandal kring finanserna måste man göra allt för att dölja verkligheten. Det finns nämligen fler hemligheter som skulle komma upp till ytan. En snabb lösning behövs, men inte ens det kriminella husbilsgänget i trakten anar de oväntade turerna händelserna kommer att ta när allt sätts i rullning.

Samtidigt får journalisten Filip ett erbjudande om att återvända hem till Färglösa för att ta över ortens tidning när 112 år gamle Johannes vill lämna sin post. Den före detta strippan Lollo rör om rejält i grytan och den svenskamerikanske managementkonsulten Lennart gör sitt bästa för att räta upp situationen, mest för sin egen vinning. Det enda som är helt säkert är att allt håller på att gå åt helvete. Och kanske blir det också tydligare än någonsin att gammal kärlek aldrig rostar.

Kommentera

