Oavsett vad – Daniel Wångsten

Publicerat: 28 oktober, 2014 i 4, böcker, recensioner

9789175579382_200_oavsett-vadInbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 252
Utg.datum: 2014-09-04
Upplaga: 1
Förlag: Hoi Förlag AB
Medarbetare: Klose, Nina (red.) / Pettersson, Cecilia (form)
Dimensioner: 175 x 130 x 20 mm
Vikt: 288 g
SAB: Hc
ISBN: 9789175579382
Betyg: AAAA

Mitt omdöme:

Jag gillade boken, det gjorde jag. Den grep liksom tag i en med en gång. Det var högt tempo trots att själva berättelsen känns mörk och deppig. Man sitter emellanåt och slår sig för pannan och vill utbrista; men för fan, ta tag i ditt liv, gå inte runt och gör dig till ett offer jämt! Man tycker att huvudpersonen är för negativ för sitt eget bästa, men det ger med sig så att säga.

Det är en välskriven bok, med ett par små irritationsmoment (kommer längre ner), det är karaktärer som man lätt kan känna igen sig i, minus drogerna, allt är bra beskrivet i boken, miljöerna gör att det känns som om man är där, på plats, karaktärerna känns äkta och känslorna kan man ta på och känna.

Det är en bok som man har svårt att lägga ifrån sig, man slukar den hel och hållen, men så kommer vi då till det lilla irritationsmomentet. Ni vet hur petig jag är med dialogen, den ska vara perfekt, annars gnäller jag.

Dialogen här är ok, men inte mer, dels så undrar jag lite var korrekturläsaren var, en liten detalj som ett kommatecken ställde till det ofta, det saknades helt. Så dialogmeningarna kunde ofta se ut (inget citat) – Tyst säger jag. Det var inte förrän jag sen läst lite mer som jag förstod att det skulle vara -Tyst, säger jag. Hade detta hänt en gång så hade jag inte brytt mig. Men nu hände det ofta och det är en liten sak som borde vara lätt att upptäcka. Något att tänka på till t.ex pocketupplagan. Sen så blev dialogen rätt rörig emellanåt för Oscar tänkte väldigt mycket, när man var inne i texten så var det ofta svårt att snabbt inse att det var en tanke, vilket gjorde dialogen svår att förstå. Här skulle det kunna fixas till på ett bättre sätt än tänkte jag, i slutet av tänket. Jag är inte så förtjust i parenteser, apostrof/citattecken eller kursivstil men det hade hjälpt till och gjort läsandet lättare, det hade flutit på bättre. Nu var det ofta jag fick läsa samma mening två gånger för att förstå att det var uppdelat i tal och tanke. Något att också jobba på till pocketutgåvan?

Men som sagt, överlag en väldigt bra bok som sätter sina spår och som man bär med sig även efter sista ordet är läst.

Vad handlar den om:
Oscar lever i en stad som råkar vara Halmstad men lika gärna hade kunnat vara vilken som helst. Tillfälliga kickar i form av sex och droger bedövar honom. Han har inga problem. Allt är dandy, Oscar är dandy. Han känner ingenting.

Vart han är på väg vet han inte, han vet bara att han inte någonsin kan gå tillbaka. Till det som hände, till hon som hände. Dit får ingen gå. Oavsett vad.

 

Kommentera

