Inga listor, inga utmaningar.

Publicerat: 7 januari, 2015 i bokbabbel

Många är ni som gör upp listor över vad ni vill eller till och med SKA läsa under året. Många är ni som utmanar er själv och andra, ni blir utmanade av andra. Att läsa klassiker, avverka hela alfabetet, läsa tantsnusk, läsa deckare, nobelpristagare mm, mm. Det är listor och utmaningar överallt.
Man blir lite snurrig, lite matt när man tänker på det. Sen tänker jag även lite över var spontaniteten i läsandet tar vägen, när får folk tid för det spontana, att bara ta första bästa bok i hyllan och njuta av den.
Jag är även lite avis på de som klarar av slaviskt läsande, ibland känner jag att jag skulle behöva det för att så många böcker i hyllan ska stå olästa. Men jag vet att börjar jag skriva listor, hoppa på utmaningar, då försvinner läslusten och jag får läskramp, för jag måste läsa så där spontant, jag kan inte tvingas till att följa en lista, tvingas läsa en viss typ av böcker, författare. Jag måste få läsa vad jag vill, när jag vill och hur jag vill.

Kommentera

