Äntligen!

Publicerat: 12 januari, 2015 i bokbabbel

Ja äntligen har jag hittat de två böcker som jag letat efter länge nu. Jag tror att jag har efterlyst de här. Jag börjar med barnboken.
Den handlade, för mig, om en pojke som antingen var skomakarpojke eller skoputsarpojke, någonstans i Sydamerika. Hans namn var Silas. Nej det var inte Silas och den svarta hästen och den serien. Allt var fel, så fel. Fel, fel, fel.
Jag gjorde igår en efterlysning på den på Facebook, men allt jag fick som tips var just serien om Silas. Då kom jag att tänka på att jag sökte fel, jag skulle inte söka i bokgrupper, visst de hade säkert kunna hjälpa mig, om jag bara hade kommit ihåg rätt.
Jag vände mig då mot mina vänner och framförallt mina gamla klasskompisar, för de om några borde ju veta. Och jodå, en av de kom ihåg, rätt. Sotarpojken av Lisa Tetzner, tror jag hon heter. Det var inte ett rätt i min beskrivning, men den är det. Den bok som satte såna spår, ja förutom vissa detaljer då, i mig. Jag älskade den, jag älskade hur vår fröken trollband mig när hon läste den. Det var för övrigt fel fröken som läste den också. Men hur kan det bli så fel? Var kom Sydamerika in i det hela? Kan det bero på att den fröken som läste boken ofta pratade om Sydamerika och Colombia? Namnet är väl inte så konstigt, jag blandar ihop namnen på mina barn. De får även katternas namn om det är riktigt illa.
Men nu vet jag, nu kan jag andas ut och sov gott om nätterna.

image

Och den andra då, vad var det för bok?
Jo det var en bok som jag läste på 80-talet. Det var en av de första vuxenböcker jag läste. Jag köpte den tillsammans med Maeve Binchys Tänd ett litet ljus, på Bra Böckers sommarrea. Varför har jag inte tänkt på detta tidigare? Att den troligtvis var utgiven hos dom ungefär samtidigt som Tänd ett litet ljus? Jag har i alla fall i många år nu med jämna mellanrum frågat alla om någon vet något om en bok som handlar om en tjej från Amerika som jobbar som reporter, journalist eller fotograf. Hon blir kär i en kinesisk man och de gifter sig. Jag trodde det utspelade sig under andra världskriget eller någon revolt. Jag har för mig att de flyttade till USA, men jag kan blanda ihop det med en annan bok. Jag har för mig att han inte trivs u USA och blir våldsam. De skiljer sig nog, men även hon längtar tillbaka till Kina. Jag kommer ihåg att jag älskade boken och den fick mig att vilja åka till Kina.
Jag fick, med hjälp från några på en FB-grupp, reda på vilken bok jag letade efter. Jag fick tipset att söka på libris. Sagt och gjort, jag började söka på år 1980 och förlag Bra Böcker och sen gick jag framåt. Där 1984, hittade jag den! Vilken lycka!! Boken i fråga är Till morgonen gryr av Han Suyin. Jag hade mer rätt när det gäller denna, även om jag inte vet riktigt hur det går med dom, om de verkligen gifter sig och senare skiljer sig. Det ska bli spännande att läsa båda två igen. Min mamma ska hjälpa mig att få tag på dom.
Nu återstår det bara att se om jag gillar den lika mycket nu, 30 år senare. Jag hoppas det, gör jag inte det, gör det inget för jag har ju den i alla fall. Den är min igen. Den och Sotarpojken, som jag hoppas att mina två minsta kommer att gilla lite i alla fall. Helst vill jag att de kommer att känna som jag gjorde, att den kommer att lämna spår efter sig i dom, så som den gjorde på mig.

image

Kommentera

