Uppdraget – Camilla Lagerqvist

Publicerat: 11 maj, 2015 i omdöme
Etiketter:, , , , , , ,

UppdragetInbunden
Språk: Svenska
Serie: Svarta rosorna (del 1)
Läsålder: 9-12 år
Antal sidor: 158
Utg.datum: 2014-05-02
Upplaga: 1
Förlag: B Wahlströms
Medarbetare: Danneker-Engström, Cecilia (form)
Dimensioner: 210 x 140 x 14 mm
Vikt: 251 g
SAB: Hcg
ISBN: 9789132162602
Betyg: 5 av 5

Vårt omdöme:

Detta var en bok som sönerna först var lite skeptiska till, det handlade ju om en tjej och inte kunde väl den vara något för två tuffa killar.Men jag som varit väldigt nyfiken på den sen jag fick den på bokmässan förra året började läsa den för dom för ett par veckor sen. Och nu är det ingen av oss som ångrar valet av bok.

Den är otroligt spännande och välskriven. Vi gillar karaktärerna och miljön, även om vi inte fått kläm på var exakt de bor. Men det är inget som stör vare sig läsningen eller upplevelsen. Vi vet att det är i Värmland och i närheten av Årjäng, det räcker bra.

Den är lättläst och jag vet att killarna, 11 år, skulle kunna läsa den själv, men jag tycker att den där lässtunden på kvällen är så mysig å jag läser mer än gärna för dom.

Om jag ska komma med något negativt om den så är det en del som kändes lite fel, det var inte heller något som störde men när ena flickan lade sin hand i pojkens knä fast de stod så reagerade vi. Hade de satt sig ner igen på bara någon sekund? Men som sagt inget att hänga upp sig på, men vaksamma öron uppmärksammade det.

Pojkarna tyckte boken var spännande, de ville inte att jag skulle sluta läsa. I början läste jag ett kapitel per kväll, men på slutet var det betydligt fler. De ville hela tiden höra mer och mer och jag ska ärligt säga att jag själv hade svårt att lägga den ifrån mig. Jag ville till och med ta med mig den ner och läsa färdigt boken.

Så vill ni ge era barn en spännande läsupplevelse så tycker jag att ni ska skaffa denna till dom. Passa då på att skaffa uppföljaren Isbarnen också, det ska vi göra.

Vad handlar den om?
Sommaren 1943 ska Maja fylla 13 år. Hon bor med sin familj i ett litet samhälle i Värmland. Bara några mil bort, på andra sidan den norska gränsen, tas judiska familjer till fånga och skickas till koncentrationsläger i Tyskland. När Maja får två nya vänner den norska flickan Hilde och den judiske pojken Ben inser hon att kriget trots allt inte är speciellt långt bort. När de tre vännerna får höra att nazisterna är ute efter en motståndskvinna som kallas för Svarta Rosen bestämmer de sig för att göra vad de kan för att hjälpa till. Ett beslut som visar sig vara mycket farligare än de kunnat tro. Uppdraget är en bok om vänskap, mod och att göra det rätta även när det är svårt. Det är också en berättelse om en tid i Sverige som det inte har skrivits så mycket om tidigare.

Kommentera

